Авторизация| Регистрация

Трудовий кодекс:працівники України, тримайтеся!

Трудовий кодекс:працівники України, тримайтеся!Безперечно, Кодекс законів про працю, прийнятий ще в 1971 році, потребує заміни. Хоча в КЗпПУ близько вісімдесяти разів і вносили правки, але він все одно не відображає сучасну ситуацію взаємовідносин роботодавців з їхніми підлеглими.

Проекти Трудового кодексу України вже не раз вносилися до Верховної Ради, проте у зв’язку з відсутністю підтримки громадськості та численними недоліками, так і не були прийняті.

Ще одна спроба удосконалити законодавство в сфері регулювання трудових відносин та оновити трудове законодавство – проект Трудового кодексу, внесений 27 грудня минулого року народним депутатом Михайлом Папієвим (законопроект №1658).

Варто відзначити, що попри всі намагання розробника створити належні умови для захисту інтересів працівників і роботодавців, аналіз запропонованого проекту вкотре демонструє пріоритет інтересів роботодавців над правами працівників.

Найпомітнішими та загально неприйнятними стали зміни щодо умов звільнення працівників та урізання прав на відпустки.

Проектом скасовується необхідність отримання згоди профспілки на звільнення працівників за ініціативою роботодавця на підставі невиконання чи неналежного виконання працівником своїх трудових обов’язків (систематичне невиконання трудових обов’язків, прогул, поява на робочому місці у нетверезому стані), а також в разі нез’явлення працівника на роботу внаслідок тимчасової непрацездатності. Це означає, що роботодавець зможе здійснювати звільнення «непотрібних» працівників за спрощеною процедурою.

Ст. 181 проекту кодексу звужує права працівників на отримання відпусток у зв’язку з навчанням. Зокрема, дана стаття встановлює, що працівникам, які мають намір здобути другу вищу освіту, додаткова оплачувана відпустка може надаватися лише у разі їх направлення на навчання роботодавцем. Статтею 189 проекту взагалі передбачається, що за сімейними обставинами та з інших причин працівникові за його заявою може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на строк аж до трьох місяців. Встановлення такої тривалої відпустки без збереження заробітної плати може призвести до зловживань правами працівників, особливо в умовах фінансово-економічної кризи.

Відповідно до статті ст. 29 проекту роботодавець матиме змогу контролювати виконання працівниками трудових обов’язків, у тому числі з використанням технічних засобів, наприклад проводити фото чи відеозйомку. Примітно, що документ навіть не передбачає отримання згоди від працівників на такі дії роботодавця.

Ці кричущі утиски прав - найбільш очевидні, але не єдині антисоціальні положення Трудового кодексу. Зокрема, стаття 89 надає право роботодавцям – суб’єктам малого підприємництва письмово попереджати працівника про скорочення не пізніше ніж за місяць. На сьогодні звільнення працівників за цією підставою може відбуватися виключно після попередження про звільнення не пізніше, ніж за два місяці.

За статтею 112 проекту ТК існує ймовірність тиску на первинну профспілкову організацію при розгляді запиту про надання згоди на звільнення членів профспілки, оскільки подання розглядатиметься в присутності уповноваженої роботодавцем особи.

При цьому, новий кодекс максимально ускладнює роботу комісії з трудових спорів. Зрозуміло, що до КТС звертаються, перш за все, шукачі захисту своїх прав. Але відповідно до частини статті 359 проекту Кодексу рішення комісії з трудових спорів приймається за згодою всіх членів комісії, які беруть участь у її засіданні, а у разі незгоди хоча б одного з членів комісії з рішенням, що пропонується до прийняття, воно вважається неприйнятим. За таких умов комісія взагалі може не прийняти жодного рішення, а отже переможе у справі відповідач-роботодавець.

Застосування статті 362 проекту також може призвести до зловживань роботодавців при виконанні рішень комісій з трудових спорів, адже ця норма містить протиріччя: з одного боку «рішення комісії з трудових спорів є обов’язковим для сторін індивідуального трудового спору», з іншого боку, рішення комісії з трудових спорів «підлягає добровільному виконанню».

Окремі норми проекту створюють перешкоди для атестації педагогічних працівників, для яких ця процедура, у першу чергу, дає можливість підвищити кваліфікаційну категорію та рівень заробітної плати. Стаття 62 проекту кодексу передбачає, що атестація працівників проводиться не частіше ніж один раз на три роки, натомість чинне законодавство дозволяє проводити позачергову атестацію педагогічних працівників вже через два роки, після попередньої.

Особливої уваги заслуговують обмеження профспілкових прав та гарантій. Зокрема, стаття 40 проекту передбачає можливість встановлення піврічного випробувального терміну для окремих категорій працівників без попереднього погодження з профспілкою, як це передбачено чинним законодавством. Звужуються права первинної профспілкової організації на надання дозволу на застосування надурочних робіт. Згідно зі ст. 141 проекту Кодексу роботодавець може застосовувати надурочні роботи при попередньому «повідомленні» профспілки, замість отримання дозволу, як це передбачено чинним законодавством.

На цьому тлі такі порушення, як робота в дні державних і релігійних свят, у вихідні дні без погодження з профспілкою виглядають уже якось по-дитячому. Так само, як і протиріччя умов ст. 104 проекту щодо одержання заробітної плати померлого працівника спадкоємцями або особами, які понесли витрати на поховання статті 1227 Цивільного кодексу України, згідно з якою такі суми мають бути виплачені ченам сім’ї померлого.

Правила внутрішнього трудового розпорядку затверджуються суб’єктом малого підприємництва – самостійно. Водночас, наразі в усіх випадках правила внутрішнього розпорядку можуть затверджуватись лише спільно роботодавцем і профспілковою стороною.

При цьому в Трудовому кодексі нічого не зазначено про обов'язковість укладення колективного договору на підприємстві, в установі, організації (що вкрай вигідно несумлінному роботодавцеві).
І, нарешті, те, що особливо симптоматично, - у новому кодексі про працю взагалі немає розділу про діяльність профспілок. У поки що чинному КЗпПУ наявний розділ XVI - «Гарантії діяльності професійних спілок щодо захисту трудових та соціально-економічних прав трудящих», а в Трудовому кодексі третього тисячоліття - лише окремі вкраплення про профспілки безсистемно розкидані по тексту.

Якщо всі ці ризики не будуть враховані під час прийняття Трудового кодексу, то українці у разі сваволі роботодавців стануть ще більш беззахисними, а профспілки не матимуть достатніх правових підстав, аби їм допомогти. Залишається одне - протестні дії.

Олександр Яцунь

https://www.facebook.com/oleksandr.yatsun/posts/1560008730934487

По темі:



Інформація
Користувачі в групі Відвідувачі, не можуть залишати коментарі до цієї публікації.

ПОПУЛЯРНІ НОВИНИ

ПРАВОВИЙ ЗАХИСТ:

Про здійснення відеозйомки та аудіозаписів у навчальному закладі Особливості застосування до працівників дисциплінарних стягнень Щодо атестації педагогічних працівників ДНЗ, які працюють не за фахом Про зміну умов праці працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці Встановлення випробування працівникові Щодо проходження працівниками профілактичних медичних оглядів в приватних закладах охорони здоров’я Виплата пенсії особам, яким призначено пенсію відповідно до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” в період роботи Правові аспекти звільнення працівника за вчинення аморального вчинку