Авторизація|

Громадські слухання: шлях розвитку вищої освіти

4 березня 2013,Новини, Вища освіта

Громадські слухання: шлях розвитку вищої освітиНаприкінці 2012 року – початку 2013 року до Верховної Ради України було внесено три законопроекти «Про вищу освіту»: №1187 М. Сороки, С. Ківалова і Г. Калєтніка; №1187-1 А. Яценюка, В. Кличка, О. Тягнибока,  Л. Гриневич, Л. Оробець, Р. Павленка, П. Розенка, О. Сича, І. Фаріон та № 1187-2 В. Балоги, розроблений робочою групою під головуванням ректора НТУУ "КПІ" М. Згуровського.

Спільно з працівниками Міністерства фінансів, Міністерства юстиції, Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Державної податкової служби робоча група, в складі якої працював і голова КМОППОІНУ О. Яцунь, розробила проект закону, в якому закріплено соціальні стандарти і академічні свободи для трудових колективів і студентства.

Запропоновані законопроекти ґрунтуються на двох парадигмах освітнього процесу: централізації і адміністрування (проект Ківалова) та автономії і розвитку (проекти Балоги та Яценюка). До такого висновку дійшли учасники слухань на тему «Про законодавче забезпечення розвитку вищої освіти в Україні», які відбулися 27 лютого 2013 року у комітеті Верховної Ради України з питань науки і освіти.

Позицію Київської міської організації Профспілки працівників освіти і науки України прдеставляв Олександр Яцунь та Перший студентський Президент – радник Прем’єр-міністра України Ольга Чабанюк.

Серед питань, які розглядалися, – це доступність вищої освіти, розвиток системи зовнішнього незалежного оцінювання, автономії університетів, системи забезпечення якості вищої освіти, соціальних гарантій наукових і науково-педагогічних працівників, студентського самоврядування та міжнародного співробітництва вищих навчальних закладів України.

Зокрема, проекти Яценюка та Балоги спрямовані на:

  • Забезпечення справедливого доступу до вищої освіти.

Так, на відміну від проекту Ківалова законопроект Балоги передбачає, що вступ до ВНЗ здійснюється на конкурсних засадах за результатами ЗНО з урахуванням бала атестату та без урахування бала ВНЗ.

  • Розширення прав і гарантій студентства та науково-педагогічних працівників.

Підвищення рівня підготовки кваліфікованих кадрів з вищою освітою та міжнародне визнання національної вищої освіти неможливе без забезпечення соціальних гарантій студентів та викладацького складу вищих навчальних закладів.

Законопроектом Яценюка передбачено зменшення підстав для відрахування студентів, заборону змінювати плату за навчання протягом всього терміну навчання, безоплатне виготовлення дипломів для випускників ВНЗ, закріплення мінімальної кількості студентів, які мають отримувати стипендію.

Однією із переваг законопроекту Балоги є встановлення мінімальної кількості студентів, які мають отримувати стипендію – не менше 2/3 та не більше 75 % студентів. Такий підхід відповідатиме принципам соціальної справедливості.

Надання студентам права обирати не менше 25% навчальних дисциплін, як це передбачено проектом В. Балоги, сприятиме наближенню української системи вищої освіти до європейської.

Максимальна межа навчального навантаження викладачів, яка на сьогодні становить 900 годин, є завищеною. Встановлення граничної межі навчального навантаження викладачів на рівні 600 годин та скороченого робочого часу для науково-педагогічних працівників – 36 годин відповідатиме принципам Болонського процесу та сприятиме виконанню основного завдання, яке стоїть перед викладачем, – підготовка високоосвічених і конкурентоздатних фахівців на українському, європейському та світовому ринках праці.

Основний принцип системи фінансування вищої освіти, передбачений проектом Яценюка – «гроші за студентом», тобто грантова система, буде замінювати держзамовлення для підготовки бакалаврів. Проте проект Балоги має на меті зберегти чинну норму фінансування за рахунок бюджету – на кожні 10 000 населення навчання не менше 180 студентів, а держзамовлення для докторів філософії на поточний рік має бути не менше як 5% кількості осіб, які у поточному році здобудуть ступінь магістра за держзамовленням.

Водночас, у законопроекті "Про вищу освіту" необхідно передбачити встановлення середніх посадових окладів науково-педагогічних працівників ВНЗ ІІІ-ІVрівнів акредитації на рівні подвійної середньої заробітної плати працівників промисловості та встановлення середніх посадових окладів педагогічних працівників ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації на рівні не нижчому від середньої заробітної плати працівників промисловості. Саме на такі підвищені оклади мають нараховуватися всі надбавки та доплати. Слід зазначити, що ця соціальна гарантія незаконно була вилучена зі ст. 57 Закону «Про освіту».

  • Децентралізація системи управління

За проектом Балоги Міністерство видає ліцензію лише на підставі експертизи Національного агентства якості вищої освіти. Повноваження зі створення спецрад передаються ВНЗ, а з акредитації спецрад – Нацкомісії чи Нацагенству.

Право присуджувати освітньо-наукові, наукові ступені матимуть спецради ВНЗ.

Повноваження з визнання іноземних документів про освіту, наукові ступені також передаються у відання навчальних закладів.

  • Фінансова автономія ВНЗ

Сьогодні управління майном у державних ВНЗ здійснюється вищими навчальними закладами на праві оперативного управління. За проектом Балоги та Яценюка використання майна державних ВНЗ здійснюватиметься на праві власності та господарського відання.

  • Система зовнішньої оцінки якості освіти, повернення науки у ВНЗ, інтеграція ВНЗ у світовий освітянський простір.

Проекти Яценюка та Балоги вводять та розкривають поняття ЄКТС та кредиту ЄКТС, створюють можливості для академічної мобільності учасників навчально-виховного процесу.

Ці проекти встановлюють умови для реалізації міжнародних освітніх і наукових проектів, академічної мобільності викладачів, науковців, студентів.

Позиція Київської міської організації Профспілки працівників освіти і науки України в умовах реформування вищої освіти полягає у розширенні прав та гарантій студентів та викладачів, модернізації вищої освіти відповідно до сучасних реалій і європейського досвіду.

 

 

 

 

Прес-служба КМОППОіНУ

По темі:



Інформація
Користувачі в групі Відвідувачі, не можуть залишати коментарі до цієї публікації.

ПОПУЛЯРНІ НОВИНИ

18.червня

Ювіляри 06.2020

ПРАВОВИЙ ЗАХИСТ:

ЗАКОНОПРОЕКТ №2681 ДОЦІЛЬНО ПОВЕРНУТИ НА ДООПРАЦЮВАННЯ - ВИСНОВОК ГНЕУ ВРУ Відповідь Мінсоцполітики щодо оздоровлення дітей під час пандемії COVID-19 ШАНОВНІ СПІЛЧАНИ! ТРИВАЄ ЗБІР ПІДПИСІВ ПРОТИ ЗАКОНОПРОЕКТУ №2681! Щодо організації роботи закладів дошкільної освіти під час карантину ПЕРЕВЕДЕННЯ ПЕДАГОГІВ НА СТРОКОВІ ТРУДОВІ ДОГОВОРИ - РОЗ'ЯСНЮЄ МОНУ ДО КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ ПОДАНО ПОЗОВ ЩОДО ДИСКРИМІНАЦІЇ ПЕДАГОГІВ ЗА ВІКОВОЮ ОЗНАКОЮ КМУ РЕКОМЕНДУЄ НЕ ЗВІЛЬНЯТИ ПРАЦІВНИКІВ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ ЗАКОН ПРО ЗАПОБІГАННЯ COVID-19: ВІДПУСТКА ПРАЦІВНИКАМ МОЖЕ НАДАВАТИСЯ ЗА ЇХ ЗГОДОЮ

БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК:

Про зміни в Порядку ведення касових операці